FAQ

Tutaj znajdziesz odpowiedzi na często zadawane pytania.

Pytania przedsiębiorców

Pytanie: Jakiś uczeń, którego nie znam zapytał mnie czy mogę udzielić wywiadu. O co chodzi?

Startując w konkursie "Przedsiębiorcy z naszej szkoły" uczniowie muszą znaleźć absolwentów swojej szkoły, którzy osiągnęli sukces w biznesie i przeprowadzić z nimi rozmowę.

Pytanie: Jestem bardzo zajęty/a – co przekona mnie do udziału w tym projekcie?

Idea przedsiębiorczości nie jest silnie zakorzeniona w polskiej kulturze. Aby państwo mogło się prężnie rozwijać i osiągnąć pełen potencjał, młodzi ludzi muszą być świadomi tego, że podatki, inwestycje i miejsca pracy, które powstają dzięki kapitalizmowi, nie spadają z nieba, lecz pojawiają się dlatego, że ludzie tacy jak Ty postanowili założyć własny biznes. Twoje pozytywne nastawienie do uczniów pokaże młodzieży, że przedsiębiorcy mogą być otwarci, pomocni i życzliwi. Dzięki temu pomożesz walczyć ze stereotypem egoistycznego i chciwego biznesmena, którego interesują wyłącznie zyski, promować swoją firmę i swoje koncepcje.

Pytanie: Chcę pomóc, ale nie mam czasu, żeby się spotkać.

Zawsze możesz udzielić wywiadu przez e-mail. To zajmie tylko chwilę, a znacznie pomoże dzieciom w ich projektach.

Pytanie: Czy dzieci, zamiast uczestniczyć w takim projekcie, nie powinny się uczyć?

Młodzi powinni rozwijać pewność siebie w kontaktach z nieznajomymi oraz umiejętności komunikacji, prowadzenia badań i eksploracji. To ważne umiejętności życiowe, które będą im przydatne bez względu na okoliczności i niezależnie od tego, czy postanowią prowadzić własną firmę.

Pytanie: W mojej firmie pracuje tylko pięć osób, mało kto o nas wie i wciąż musimy walczyć o pozycję na rynku. Chyba nikt nie będzie zainteresowany przeprowadzeniem z nami wywiadu.

Wszystkie firmy były kiedyś małe, każdy musiał od czegoś zacząć. Ważne jest, by młodzi ludzie zrozumieli, że w biznesie potrzeba wiele wysiłku, aby osiągnąć sukces.

Uczniowie

Pytanie: Jak znaleźć osobę, z którą przeprowadzę wywiad?

Jeżeli otrzymasz nazwiska absolwentów od dyrekcji Twojej szkoły, poszukaj ich na Google, używając ich imienia i nazwiska oraz nazwy szkoły.

1. Szukaj absolwentów za pomocą nazwy szkoły na takich serwisach jak: Facebook, Nasza Klasa, Goldenline i Linkedin.
2. Zapytaj nauczycieli w swojej szkole, czy kojarzą absolwentów, którzy działają w biznesie.
3. Zamieść informacje o swoich poszukiwaniach na szkolnej tablicy i stronie internetowej, na swoim profilu na portalach społecznościowych (Facebook i NK).
4. Zapytaj rodzinę i znajomych, dziennikarzy z lokalnej gazety, uczestników Chamber of Commerce lub innych spotkań biznesowych.

Jeżeli nie możesz nikogo znaleźć, poproś administratorów o pomoc. Postaramy się zrobić wszystko, co w naszej mocy.

Pytanie: Ile może trwać umówienie spotkania?

Ludzie biznesu to bardzo zajęte osoby. Jeżeli ktoś odpisze na Twój email to na pewno znaczy, że chce Ci pomóc. Musisz jednak mieć sporo wyrozumiałości, ponieważ trudno jest takiej osobie zorganizować sobie czas, tak żeby móć umówić się z Tobą na spotkanie (dodatkowo jeszcze tak, żeby Tobie pasowało).

Od pierwszego maila do spotkania może minąć nawet 1,5 miesiąca. Nie poddawaj się i nie zniechęcaj tym, że nie masz odpowiedzi na email nawet przez tydzień. Tak też może się zdarzyć. Bądź elastyczny/a i pamiętaj, że cierpliwość to ważna cecha przedsiębiorcy.

Rodzice, nauczyciele i inni zainteresowani

Pytanie: Uczeń właśnie powiedział mi o tym konkursie. Kto go organizuje i jaki jest jego cel?

Projekt jest organizowany i finansowany przez Richarda Lucasa, brytyjskiego biznesmana, który mieszka w Polsce od 20 lat, jest członkiem Honorowego Komitetu Globalnego Tygodnia Przedsiębiorczości w Małopolsce i ma wieloletnie doświadczenie w organizowaniu projektów edukacyjnych dla młodzieży. Dodatkowo wspierają go: Kuratorium Oświaty, Urząd Marszałkowski i Urząd Wojewódzki.

Cele projektu to zawiązanie nici porozumienia pomiędzy uczniami i przedsiębiorcami, walka z negatywnymi stereotypami na temat biznesu oraz zachęcenie uczniów do zrozumienia i bardziej pozytywnego nastawienia do idei przedsiębiorczości. W zachodnich krajach znajduje się znacznie więcej grup absolwenckich, które wspierają uczniów swoich byłych szkół. Jest to niewymagająca znacznych nakładów finansowych i znakomita szansa dla uczniów, ponieważ spotkania z absolwentami, którzy mają już bagaż doświadczeń, są świetnym sposobem na ugruntowanie świadomości biznesowej i budowanie motywacji.

Korzyści dla uczestników

1. Zdobycie doświadczenia w pracy nad projektem, z którego mogą czerpać korzyści i osiągnąć widoczne rezultaty.
2. Budowanie pewności siebie u uczniów poprzez kontakt i komunikację z nieznajomymi.
3. Pomoc w zrozumieniu świata biznesu i docenieniu ciężkiej pracy, jaką przedsiębiorcy wkładają w jego budowanie.
4. Zrozumienie, że sukces nie bierze się znikąd, ale jest rezultatem inicjatywy, wysiłku, a czasami gotowości do podjęcia ryzyka.
5. Pojęcie wartości sukcesu oraz tego, że jest on możliwy po ukończeniu ich własnej szkoły, że ich edukacja ma cel i sens.
6. Dostrzeżenie w założeniu własnej firmy dobrej drogi kariery dla utalentowanych i pracowitych uczniów.

Korzyści dla przedsiębiorców

1. Ukazanie im ludzi, którzy doceniają ich pracę oraz wkład w system gospodarczy.
2. Szansa na podzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem z kolejnym pokoleniem.
3. Szansa na kontakt z byłą szkołą.

Pytanie: Uważam, że nie ma sensu uczyć dzieci o biznesie, co więcej, trzeba je przed tym chronić. Są zbyt młode, aby odpowiednio zrozumieć te idee.

Część osób uważa praca to zło konieczne, a kapitalizm jest pełen ludzi, których interesują tylko pieniądze. Właśnie taki typ podejścia do biznesu mamy nadzieję zmienić. Organizowaliśmy takie projekty nawet dla przedszkola, ponieważ chcemy już od najmłodszych lat uczyć, że biznes nie musi kojarzyć się negatywnie, a ludzie, którzy patrzą na niego stereotypowo, są w błędzie.